|
|
|  | Tota festa té la seva vigília o vetlla i en tota vigília és costum fer dejuni. El costum català de dejunar el 24 de desembre a la nit és molt antic i ja està documentat en les cròniques del segle XIII. Per això, a diferència de la resta de l’Estat espanyol, el 24 de desembre a la nit no es celebra la “Nochebuena” amb un gran sopar familiar. Hom acostuma a menjar alguna cosa abans o després de l'ofici litúrgic i les altres celebracions de mitjanit de Nadal (crema dels focs, missa del gall, Cant de la Sibil·la, etc) . Aquests petits àpats s'anomenen "col·lació" (menjada lleugera que es fa en lloc de sopar els dies de dejuni) però també es poden conèixer amb els noms de "xocolatada", "sacamuia" o bé "torronada" en funció del contingut dels mateixos i de la zona on es realitzen. Aquest ressopó o "restolines" (Alt Empordà) és el trencament del dejú de Nadal i és un acte de socialització més d'entre els que es celebren aquesta nit. |
El dejuni de Nadal a la Crònica de Muntaner Crònica de Muntaner "En una companya eren 20 almogàvers qui la vespra de Nadal anaren-se’n a percaçar bestiar que menjassen lo dia de Nadal; e aportaren 4 moltons, e faeren-los escorxar, e penjaren-los al porxe. És costuma de catalans que la vespra de Nadal tothom comunament dejuna, e no menja estrò a la nuit; e així los almogàvers aquells anaren a percaçar cols, peix e fruita que menjassen. E al vespre, com foren venguts, veeren prop del foc lo quarter del moltó en ast, e meravellaren-se’n, e se n’esquivaren fort, e digueren: -Qui és qui aquest quarter de moltó nos ha mès al foc? E aquell respòs que ell l’hi havia mès. -E perquè ho havets fet? -Per ço con jo vull anit menjar carn, a deshonor de la festa que demà serà." Muntaner explica que l’almogàver descregut fou castigat per Déu, caigué com mort i no es recobrà fins que cantà el gall.
Dejuni de Nadal el 1267 Amades transcriu el dinar de Nadal que va oferir Jaume I l‘any 1267: 31 moltons, 350 ous, 30 parells de conills, 12 parells de perdius, 36 parells de capons, 5 parells d’oques, 5 quarteres de pa, 228 quartans de vi i 10 sous de neules. “Però la vigília van dejunar cols amb panses, peix, cigrons, castanyes, nous i neules”.
|
|
 |
| | | | | |
|
 |

|